dpf tisztítás, motor tisztítás
Blog

Motor tisztítás és a DPF

Megfelelő regenerálás esetén is a részecskeszűrő eltömődött hamutól, és ki kell cserélni. A regenerálódási intervallumok rövidebbé válnak, amíg az ellenőrző lámpa végül megmutatja, hogy a regenerálás már nem lehetséges, és a motor nyugodt otthoni üzemmódba kapcsol. Ha a részecskeszűrőt eltömíti a hamu, akkor a műhelyben a szűrő regenerálásának megkezdése már nem sikeres. Ebben az esetben ki kell cserélni a részecskeszűrőt. Élettartama többek között a vezetési stílustól, az alkalmazási területtől, a futásteljesítménytől és a motorolajtól függ.

Részecskeszűrő tisztítás

Néhány régebbi modellben meghatározott intervallumok vannak a részecskeszűrő cseréjére – általában 120 000 és 180 000 km között. Ma már gyakoribb, hogy a részecskeszűrő cseréjét annak hamutartalmától függ. Ezt a műhelyek határozzák meg az ellenőrzés során.

Az új részecskeszűrő felszerelése modelltől függően 1000 és 2000 euró közé kerül. Egyes járműgyártók olcsóbb szűrőket is kínálnak saját csereprogramjaik részeként, és motortisztítással is foglalkoznak.

Mennyire környezetbarátak autóink?

BlueMotion, hatékony dinamika, BlueHDi – a gyártók olyan marketing feltételekkel állnak elő, amelyek mind azt hivatottak sugallni, hogy milyen tiszták az autóik. Nem szabad azonban támaszkodni rá. Ezt mutatja az ADAC Ecotest, amelyet a klub minden tesztautón elvégez. A DPF tisztítás a CO₂ és a szennyezőanyag-kibocsátást reális körülmények között határozzák meg, és az eredményt csillag besorolásban foglalják össze. Jó néhány állítólagos tisztítószer a valóságban szennyeződőknek bizonyul.

Tisztítás csere helyett: működik?

A korom a porózus kerámia vagy fém falra tapad. A szűrő tisztítás megoldást jelenthet e a problémára? Különböző cégek pontosan ezt kínálják, mint DPF tisztítás. Rendszerint ezek mechanikai vagy termikus eljárások vagy ezek kombinációi. Az érintett szolgáltatók nem árulják el a tisztítás pontos menetét , de azt ígérik, hogy a szűrő áramlási viselkedése összehasonlítható egy új alkatrészével. A vállalatok azonban nem nyilatkoznak arról, hogy a katalitikus bevonat mennyi ideig maradhat hatékony utána – senki sem említ „minimális időtartamot”.

A részecskeszűrő tisztítása körülbelül 400-500 euróba kerül, csakúgy mint az EGR szelep tisztítás. Meg kell jegyezni, hogy a részecskeszűrőt el kell távolítani, és motor tisztítás céljából el kell juttatni a szolgáltatóhoz. A jármű ezért néhány napig nem használható.

A fent említett tisztítási módszerek mellett vegyi tisztítószerek is rendelkezésre állnak. Ezek célja a szűrőben maradt koromrészecskék eltávolítása, ha a regenerálás nem teljes vagy megszakadt. De nem távolíthat el semmilyen hamulerakódást. Ugyanez vonatkozik az üzemanyaghoz adott adalékokra is, amelyek célja a részecskeszűrő alacsony terhelésének fenntartása vagy a szűrő tisztítása.

Az autógyártók nem javasolják a tisztítást

Az ADAC kérdésére egyetlen autógyártó sem javasolja a leírt tisztítási módszereket vagy szereket. Az adalékanyagok használatát szintén egyetlen autógyártó sem hagyja jóvá.

Ha olyan károk keletkeznek, amelyek visszavezethetők a részecskeszűrő tisztítására vagy az adalékanyagok használatára, ezért a gyártó vagy az eladó nem vállal felelősséget ezért a jármű garanciája vagy az anyaghibákért. Ez vonatkozik az ebből fakadó következményes károkra és szabálytalanságokra is.

Mi az ADAC álláspontja ebben? Sajnos nem lehet ellenőrizni, hogy a DPF tisztítási módszerek valójában milyen jók. Az ADAC által végzett reprezentatív fogyasztóvédelmi teszt nem lehetséges, mivel különböző tisztítási módszereket alkalmaznak (részben cégtitok), a szűrők szennyezettsége nagyon eltérő, és a szűrők kialakítása a jármű típusától (pl. Méret, anyag, bevonat) függően változik. Ezért egy teszt során nem lehetne általános állítást tenni.

Következtetés: A fent említett okokból az ADAC szakemberei nem tudnak általános ajánlást tenni a részecskeszűrő tisztító hatásainak folyamataival vagy a piacon elérhető tisztítószerekkel kapcsolatban. Nem szabad összetéveszteni a részecskeszűrőt egy SCR katalizátorral, Ad-Blue befecskendezéssel. Ez utóbbi eltávolítja a dízel kipufogógázból a jelenleg sokat vitatott nitrogén-oxidokat. Itt olvashatja el, hogyan működik az SCR-Kat.